خبرهای ایران

ماجرای تبدیل آتشکده ساسانی کازرون به پارکینگ + عکس

آتشکده ساسانی یکی از آثار ملی و تاریخی ایران در کازرون که در سال 1318 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، تبدیل پارکینگ خودروهای سنگین کشاورزی شده است.

ماجرای تبدیل آتشکده ساسانی کازرون به پارکینگ + عکس

سیاوش آریا پژوهشگر با اشتراک تصاویری از وضعیت غم انگیز این آتشکده نسبت به نحوه نگهداری و اخریب این آثار توسط کشاورزان هشدار می دهد.

این دوستدار میراث فرهنگی در سال 1395 نسبت به احداث گلخانه در محوطه و حریم این اثر ساسانی هشدار داده بود، اما اکنون می گوید: نه تنها به آن هشدارها توجهی نشد، بلکه چندین گلخانهدر حریم درجه یک این اثر ساسانی ساخته شد.

ماجرای تبدیل آتشکده ساسانی کازرون به پارکینگ + عکس

این دوستدار میراث فرهنگی در سال 1395 نسبت به احداث گلخانه در محوطه و حریم این اثر ساسانی هشدار داده بود، اما اکنون می گوید: نه تنها به آن هشدارها توجهی نشد، بلکه گلخانه های دیگری نیز در حریم درجه یک این اثر ساسانی ساخته شد.

وی افزود: از همان سال با مسئولان میراث فرهنگی استان فارس برای تعیین مساحت و حریم این بناهای ساسانی صحبت می کرد و قول هایی هم داده بودند، اما پس از گذشت بیش از پنج سال و نیم نه تنها مساحت و منطقه به دلیل اینکه آتشکده کازرون مشخص نشده است بلکه چند گلخانه ساخته شده است. اما در کمال تعجب و ناباوری چندین گلخانه دیگر در درجه یک و در چند متری آتشکده کازرون سبز شده اند که جای تاسف و تاسف برای این همه بی توجهی و بی تفاوتی متولیان فرهنگی دارد.

ماجرای تبدیل آتشکده ساسانی کازرون به پارکینگ + عکس

آتشکدۀ کازرون در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کازرون در استان فارس واقع شده و به باور برخی از پژوهشگران از سوی «مهرنرسی یا مهرنرسه»، وزیر نامدار بهرام پنجم ساسانی ساخته شده است.

مشخصات آتشکده کازرون

این پژوهشگر میراث فرهنگی در ادامه گفت: این آتشکده طبق برخی اسناد، در سال ۱۳۱۶ خورشیدی از سوی «ماکسیم سیرو» کشف شد. این چهارتاقی روی چهار پایۀ سنگی استوار شده و گنبدی منحنی شکل داشته است. مصالح اصلی به کار رفته در سازه، سنگ و ملات گچ است. بلندای هر یک از ضلع‌ها ۵ متر و نیم است.

ماجرای تبدیل آتشکده ساسانی کازرون به پارکینگ + عکس

ضخامت پایه‌های سنگی آتشکده یک متر و پهنای دهانۀ هر یک از تاق‌ها دو مترونیم است. بلندای پایه‌ها تا پهنۀ زمین نیز، دو متر و چهل سانتی‌متر است. دیوارهای آتشکده اندازه‌ای نزدیک به ۲/۲۰ در ۱ متر دارند، اما هم اینک تنها دو پایه از چهارپایۀ چهارتاقی موجود است و از سقف گنبدی آن هم دیگر اثری برجای نمانده است. این دو پایۀ برجای مانده نیز تا نیمه در گذشته بازسازی و مرمت شده است. بنا بر نوشته‌های تاریخی، آتشکدۀ کازرون تا سدۀ سوم مَهی (قمری) کامل سالم بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا