بیوگرافی

بیوگرافی اکبر گلپایگانی (گلپا) خواننده و همسرش از قبل انقلاب تا فوت +عکس

اکبر گلپایگانی کیست

اکبر گلپایگانی یکی از خوانندگان سنتی و مطرح کشورمان بود، که در تاریخ دهم بهمن ماه سال ۱۳۱۲ در تهران دیده به جهان گشوده بود و متاسفانه در تاریخ ۱۳ آبان ماه سال جاری به خاطر ایست قلبی در حال که ۸۹ سال سن داشت چشم از جهان فرو بست.

بیوگرافی اکبر گلپایگانی (گلپا) خواننده و همسرش از قبل انقلاب تا فوت +عکس

وی بیشتر از چند دهه در عرصه موسیقی در کشور ایران مشغول به کار بود.

اکبر گلپایگانی در سال ۱۳۴۶ در حالی که ۳۴ سال سن داشته با خانم گلرخ گرایلی ازدواج نموده است و ثمره آن دو فرزند به اسم‌های ساقی و ساغر است، که هر دو در خارج از ایران مشغول تحصیل هستند.

بیوگرافی کامل اکبر گلپایگانی

اکبر گلپایگانی از خوانندگان مطرح کشور ایران است، که در تاریخ دهم بهمن ماه سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شده است.

ایشان در همان سنین بچگی به آواز علاقه بسیار داشت و در مدرسه به خاطر صدای خوبش به عنوان قاری قرآن مشغول به کار بود و حتی در رقابت‌های قاریان قرآن مشارکت نموده بود و مقام دوم را به دست آورد.
چندی در عرصه تعزیه خوانی مشغول بود تا اینکه در حالی که ۱۸ ساله بود به موسیقی و آواز روی آورد و فعالیتش را به طور جدی شروع نمود.

بیوگرافی اکبر گلپایگانی (گلپا) خواننده +عکس جوانی

آغاز خوانندگی

آقای گلپایگانی زیر نظارت پدرش آواز را آموزش دید و در حالی که ۱۸ سال سن داشت به گروه ارکستر کور نخستین تجارب خوانندگی را کسب کرد و پس از آن زیر نظارت خیلی از هنرمندان ایران از قبیل: اسماعیل قهرمانی، ابوالحسن صبا، یوسف فروتن، عبدالله دوامی و ادیب خوانساری تکنیک‌های آواز را آموخت .

بیوگرافی اکبر گلپایگانی (گلپا) خواننده +عکس

این هنرمند در حالی که ۲۲ ساله بود کنسرت‌های گوناگون را در ایران برپا نمود و از طرف شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و تلویزیونی فراخوانده می‌شد. ایشان در تلویزیون کشور ایران در برنامه‌های گوناگون به عنوان خواننده حاضر می‌شد و چند برنامه برای ایشان تهیه شد تا وی خوانندگی کند.

اکبر گلپایگانی پیش از انقلاب

او به مدت ۲۰ سال در رادیو با برنامه گل‌ها فعالیت می‌نمود و آهنگ‌های بسیاری را از رادیو انتشار کرد. به خاطر شهرت وی خیلی از کارگردانان تلاش می‌کردند از وی در آثار خود بهره ببرند.

بیوگرافی اکبر گلپایگانی (گلپا) خواننده +عکس

حضور در اثر سینمایی مرد حنجره طلایی

مهدی میثاقی یکی از کارگرانان وتهیه کنندگان مطرح پیش از انقلاب، اثر سینمایی مرد حنجره طلایی را ساخت و از اکبر گلپایگانی به عنوان هنرپیشه کاراکتر شاخصی بهره برد و زندگی ایشان را به نمایش گذاشت.

اکبر گلپایگانی در این اثر سینمایی به غیر از ایفای نقش به عنوان خواننده هم حضور داشت و کاراکتر یک بنای خوش صدا را بر عهده داشت، که زندگی وی به خاطر صدای خاصش باعث چالش‌هایی می‌شد.

بیوگرافی اکبر گلپایگانی (گلپا) خواننده و همسرش از قبل انقلاب تا فوت +عکس

همسر و فرزندان

اکبر گلپایگانی متاهل می‌باشد و در حالی که ۳۵ سال سن داشته با خانم گلرخ گرایلی ازدواج نموده و ثمره آن دو فرزند دختر به اسم‌های ساقی و ساغر است، که هر دو پزشک می‌باشند و در خارج از ایران ساکن هستند.

اکبر گلپایگانی پس از انقلاب

ایشان بعد از انقلاب ممنوع الکار شد و در این مورد بیان می‌کند:
من بسیار آسوده می‌توانستم از کشور خارج شوم و با کنسرت‌هایی که برپا می‌نمایم مانند آب خوردن پول به دست آورم، ولی علاقه نداشتم در کشور دیگر کار کنم و دوست دارم مانند دوران پیش از انقلاب در خاک کشورم و برای مردم کشورم فعالیت کنم و اگر بخواهم آهنگی را نیز انتشار نمایم، احتیاج به مجوز ندارم و تلاش خواهم نمود در چهارچوب جمهوری اسلامی ایران فعالیت موسیقی را دنبال کنم.

بیوگرافی اکبر گلپایگانی (گلپا) خواننده و همسرش از قبل انقلاب تا فوت +عکس

آقای گلپایگانی بیان می‌کند ۴۱ سال از انقلاب سپری شده است، اگر هر سال یک فعالیت اجرا می‌کردم امروز ۳۹ فعالیت به نام من انتشار شده بود، ولی این اجازه را به من ندادند و به مردم کشور ایران ظلم نمودند. من تا آنجا که توان داشتم فعالیت هایی را انجام دادم و اکنون در برابر مردم سرم بالاست واینکه نمی‌گویم برای چه تمام سعی ام را که امکان آن وجود داشت نکردم؟ این خاطره را پیش از این نیز بسیار بیان کردم، ولی کسانی که این گفتگو را می‌خوانند شاید دوست داشته باشند در مورد آن بدانند .

آلبوم‌های اکبر گلپایگانی

اکبر گلپایگانی ۸ آلبوم موسیقی را در دوران فعالیتش انتشار نمود، که تمامی فعالیت ها برای پیش از انقلاب بوده است.

  • موی سپید
  • مست عشق
  • عقیق
  • دل ای دل
  • بزم عاشقان
  • روی برگ بنویس عشق
  • چرا عاشق نباشم
  • قدر محبت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا