بازیگران فیلم و سریال

بیوگرافی بازیگران فیلم زالاوا با نقش ها + خلاصه داستان و عکس

بیوگرافی بازیگر فیلم زالاوا با نقش ها

نوید پورفرج استوار مسعود احمدی
پوریا رحیمی‌سام آمردان (جنگیر)
هدی زین‌العابدین ملیحه
باسط رضایی یونس (سرباز)
فریدون حامدی آموسی
شاهو رستمی خلج
مهسا حجازی دختر خلج
لیلا بیگی لیلا
زاهد زندی استوار امینی
صالح رحیمی آرحیم
هادی احمدی سرباز
داریوش کریم رئوف اهالی زالاوا
سالار زارعی اهالی زالاوا
مسعود بیگی اهالی زالاوا
کردوان بوستان نوازنده
وریا امینی اهالی زالاوا
اسد هوشمند اهالی زالاوا
آذین کنعانیان اهالی زالاوا
رومینا حاجی حسنی اهالی زالاوا
نارین ملکی اهالی زالاوا
کیوان شیخ احمدی اهالی زالاوا

 

بیوگرافی بازیگر فیلم زالاوا با نقش ها + خلاصه داستان و عکس

درباره فیلم سینمایی زالاوا

زالاوا فیلمی‌ به کارگردانی ارسلان امیری و تهیه‌کنندگی روح‌الله برادری و سمیرا برادری و نویسندگی ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام محصول سال ۱۳۹۹ است. پخش بین‌المللی این فیلم توسط کمپانی دانمارکی LevelK انجام می‌شود. زالاوا نخستین فیلم ارسلان امیری به عنوان کارگردان بوده و نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، و هدی زین‌العابدین از بازیگران این فیلم هستند.

امیری در فیلم زالاوا سراغ یک باور خرافی + خرده‌فرهنگ بومی رفته که متعلق است به سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۵۰ شمسی. ماجرا این است که اهالی یک روستای کردنشین به نام «زالاوا»، معتقدند که جن به روستایشان حمله می‌کند و منشاء بسیاری از بیماری‌های پوستی و یا صرع و تشنج در آن منطقه هم به‌علت جن‌زدگی است. در نتیجه باید باید جن‌گیر بیاورند. جدا از این، آن‌ها معتقدند به جن‌زدگی هر آدمی هم که مشکوک شدند، باید یک تیر ترجیحاً به پای او بزنند تا جن همراه با خونریزی از تنش خارج شود! استواری که ریاست پاسگاه منطقه را برعهده دارد، در تلاش است به شیوه‌ی خودش، با این باور خرافی مبارزه کند.

خلاصه داستان

از همین‌جا و با همین اتفاق، پای اصلی‌ترین مؤلفه‌ی مضمونی زالاوا به فیلم باز می‌شود. استوار (با بازی نوید پورفرج) دستور به جمع‌آوری همه‌ی تفنگ‌های روستاییان می‌دهد. کاری در جهت مبارزه با رسم ناقص‌کردنِ فرد جن‌زده و درواقع کاری در جهت مبارزه با این عقیده‌ی خرافی که اصولن جن و جن‌زدگی وجود دارد. استوار نماد عقل است و در مقابل باورهای خرافی اهالی روستا قرار می‌گیرد. او همه‌چیز را با همین دیده می‌نگرد ــ یا لااقل دوست دارد که بنگرد. شاید ترسِ او از جن، در سکانس حضور شیشه در پاسگاه، را هم بشود با همین عقل‌گرایی تعبیر کرد. آدمِ عاقل به‌هرحال این احتمالِ هر چند اندک را می‌دهد که چیزی چنین فرازمینی و در ظاهر غیرعقلانی موجودیت داشته باشد.

بیوگرافی بازیگر فیلم زالاوا با نقش ها + خلاصه داستان و عکس

قرار گرفتن استوار در مقابل اهالی روستا، به‌واسطه‌ی باورنداشتن به جن، درواقع پای مفهومِ بزرگ‌تری را به داستان باز می‌کند: تقابل فرد با جامعه. در روستایی که به‌غیر از خودِ استوار، تقریبن هیچ‌کس دیگری بی‌اعتقاد به جن و جن‌زدگی و جن‌گیری نیست و امثالِ آمردان این‌قدر هواخواه دارد، بر تنهایی استوار تأکید می‌شود و او باید بپذیرد که با هر عمل‌ش، خود را در مقابل خیل روستاییان و اهالی قرار خواهد داد. کانسپتی که یادآور نمایش‌نامه‌ی معروف هنریک ایبسن، دشمنِ مردم (۱۸۸۲)، است. جایی که نگاه عاقلانه و علم‌مدارانه‌ی یک دکتر در روستایی کوچک در مقابل خواست‌ها و مطامعِ باقی اهالی قرار می‌گیرد و همین امر او را تبدیل به دشمنِ آن‌ها می‌کند. این مقابله در زالاوا نیز زمانی عیان‌تر می‌شود که استوار، بعد از مراسم مفصل جن‌گیری آمردان (پوریا رحیمی سام)، او را به‌جرم ترویج خرافه و فریفتنِ مردم بازداشت می‌کند. آن هم درحالی‌که همه از او می‌خواهند این کار را نکند و احترام آمردان و کاری که می‌کند را نگه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا