بیوگرافی

بیوگرافی شیرین نشاط کیست و همسرش و فرزندان + عکس و سوابق و افتخارات

شیرین نشاط کیست و اهل کجاست

شیرین نشاط عکاس و فیلمبردار ایرانی مقیم امریکا متولد ‎۶ فروردین ۱۳۳۶ در قزوین میباشد و 66 سال سن دارد او برنده جایزه تندیس شیر نقره‌ای جشنواره فیلم ونیز به عنوان بهترین کارگردان به‌خاطر فیلم زنان بدون مردان است.

بیوگرافی شیرین نشاط کیست و همسرش و فرزندان + عکس و سوابق و افتخارات

بیوگرافی شیرین نشاط

شیرین نشاط زاده‌ی ۶ فروردین ۱۳۳۶ در قزوین است. خانواده‌ای که او در آن متولد شد خانواده‌ای تحصیل کرده اما مذهبی بود. بنابراین برای شیرین نشاط خانواده اولین جامعه کوچکی بود که او تضاد و دوگانگی را در آن به چشم می‌دید. نشاط در سال 1354 به آمریکا مهاجرت کرد تا در دانشگاه برکلی کالیفرنیا در رشته هنرهای زیبا تحصیل کند و در سال 1361 با مدرک کارشناسی ارشد از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. در این سال ها مدیریت مؤسسه‌ی استورفرانت فور آرت اند آرشیتکت در نیویورک را برعهده داشت و طی این دوران نمایشگاه‌هایی به پا کرد.

همچنین ببینید:

بیوگرافی علی مصفا همسر لیلا حاتمی کیست + عکس و سوابق

بیوگرافی کریستیان اولیور و دخترانش بازیگر هشدار برای کبری ۱۱ 

بیوگرافی ایرنه پاپاس { علت مرگ + زندگی شخصی }

سوابق

شیرین نشاط عکاس و کارگردان در دانشگاه کالیفرنیا برکلی در رشته هنر به تحصیل پرداخت. این بانوی بزرگ در سال ۱۹۹۰ برای نخستین بار به ایران بازگشت و با توجه به اوضاع زنان در جامعه، تغییراتی بنیادین را در آثار خودش ایجاد کرد  این هنرمند بلندآوازه برنده تندیس شیر نقره‌ای جشنواره فیلم ونیز است و به خاطر فیلم «زنان بدون مردان» لقب بهترین کارگردان را از آن خود کرده است. ایشان در طول دهه هشتاد میلادی مدیر شرکت نمایشگاه هنر و معماری نیویورک بودند.

بیوگرافی شیرین نشاط کیست و همسرش و فرزندان + عکس و سوابق و افتخارات

پروژه جدید او به نام «سرزمین رویاها» در سال‌های 1398 و 1399 در گالری‌های جهان به نمایش گذاشته شد. این پروژه شامل عکس‌های پرتره مهاجران آمریکا و دو ویدیوآرت بود. یکی از این ویدیوها درباره یک دانشجوی ایرانی است که به آمریکا سفر کرده و از مهاجران آمریکا عکس می‌کرد. سوژه عکس‌های او درباره آرزوهایشان صحبت می‌کنند. آرزوهایی که آن‌ها را به این قسمت از دنیا کشانده است. نمی‌توان گفت آثار او تنها به زنان ایران محدود شده، زیرا او به فرهنگ‌های دیگر مثل مراکش، آذربایجان، مصر و آمریکا هم می‌پردازد و تبعیض اجتماعی، نژادی و طبقاتی در این جوامع را نشان می‌دهد.

افتخارات

این هنرمند بلندآوازه برنده تندیس شیر نقره‌ای جشنواره فیلم ونیز است و به خاطر فیلم «زنان بدون مردان» لقب بهترین کارگردان را از آن خود کرده است. ایشان در طول دهه هشتاد میلادی مدیر شرکت نمایشگاه هنر و معماری نیویورک بودند. همچنین در این سال‌ها نمایشگاه‌هایی مانند Werchitecture را نیز برگزار کردند که در آن عکس‌های ساختمان‌های آسیب دیده در سارایوو به تصویر کشیده شد و به تحلیل نقش جنسیت در تعیین فضاها و معنا‌های فضای فیزیکی پرداخت؛ موضوعی که به راحتی در همه فیلم‌های او قابل مشاهده است.

همسرش شیرین نشاط کیست

شجاع آذری و شیرین نشاط در سال ۱۹۹۷ با یکدیگر آشنا شده و به شریک زندگی و زوج هنری یکدیگر تبدیل شدند. آذری در سال ۱۹۹۸ به همراه شیرین نشاط اثر هنر ویدئویی به نام «متلاطم» را منتشر کرد که در دوسالانه ونیز ۱۹۹۹ موفق به دریافت جایزه شیر طلایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا