بیوگرافیخبر ورزشی

بیوگرافی علیرضا دبیر و همسر و فرزندان + حواشی و سوابق و عکس

بیوگرافی علیرضا دبیر

علیرضا دبیر 25 شهریور ماه 1356 در کوی 13 آبان، شهر ری، تهران به دنیا آمد. وی تک پسر خانواده است و سه خواهر دارد.

بیوگرافی علیرضا دبیر و همسر و فرزندان + حواشی و سوابق و عکس

تحصیلات

علیرضا دبیر تحصیلات خود را در رشته مدیریت بازرگانی آغاز کرد و با اخذ مدرک دکترای مدیریت منابع انسانی از دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساند. او در سال 1385 ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر است.

سوابق

در سال ۱۳۷۳ در مسابقه های کشتی قهرمانی کشور در رده جوانان به مقام قهرمانی وزن اول ۵۰ کیلوگرم رسید و به رقابت های جهانی جوانان در بوداپست اعزام شد و با غلبه بر تمام حریفانش به مقام قهرمانی وزن ۵۰ کیلوگرم جهان دست یافت.

بیوگرافی علیرضا دبیر و همسر و فرزندان + حواشی و سوابق و عکس

او در سال ۱۹۹۷ هم در هلسینکی به مدال طلای جوانان جهان دست یافت تا ظهور استعدادی بزرگ را به کشتی ایران نوید دهد.

در سال ۱۳۷۶ در جام جهان پهلوان تختی رویاروی محمد طلایی قهرمان جهان در سال ۱۹۹۷ قرار گرفت و با شکست وی و سایر حریفانش به مدال طلای رقابت ها رسید. با قهرمانی در جام جهانی ۱۹۹۸ (فروردین ۱۳۷۷) و قهرمانی در مسابقه های دانشجویان جهان با شایستگی صاحب دو بنده تیم ملی در ۵۸ کیلوگرم در رقابت های جهانی ۹۸ تهران شد و با درخشش فراوان به مدال طلا دست یافت تا تیم ملی پس از سال ها به مقام قهرمانی جهان دست یابد. سال بعد در سی و چهارمین دوره مسابقه های کشتی آزاد قهرمانی جهان در آنکارا حضور یافت و پس از کسب پنج پیروزی در کشتی های دشوار به دیدار نهایی راه یافت تا بار دیگر رودروی هارودوغان که سال قبل به دبیر باخته بود، قرار گیرد. شرایط دشوار سالن و انگیزه بالای دوغان موجب برتری کشتی گیر ترک بر دبیر شد و درنهایت قهرمان ایران به مدال نقره قناعت کرد. پیش از بازی های المپیک سیدنی در سال ۲۰۰۰، دبیر به مقام قهرمانی بیست و هشتمین دوره مسابقه های جام جهانی کشتی آزاد در آمریکا دست یافت.

بیوگرافی علیرضا دبیر و همسر و فرزندان + حواشی و سوابق و عکس

مدال طلای المپیک 2000

در بازی المپیک سیدنی در حالی که با قرعه سختی روبرو شده بود، پس از پشت سرنهادن سیسائوری از کانادا، پروباتار از مغولستان، تری براندز از ایالات متحده به دیدار نهایی رسید. در دیدار پایانی، با غلبه بر یوگم بوسلویچ از اوکراین به مدال طلای المپیک دست یافت تا پنجمین کشتی گیری باشد که به این افتخار نایل می شود. علیرضا دبیر در سال ۲۰۰۱ در رقابت های جام جهانی کشتی آزاد در ایالات متحده در وزن ۶۳ کیلوگرم به مدال طلا دست یافت. در همین سال برای سومین بار پیاپی به دیدار پایانی مسابقه های قهرمانی جهان که این بار در صوفیه بلغارستان برگزار می شد، راه یافت و با ناداوری به سرافیم بارزاکف از کشور میزبان باخت و به مدال نقره رسید. رقابت های دانشجویان جهان در سال ۲۰۰۲ شاهد قهرمانی دبیر در وزن ۶۶ کیلوگرم بود. درهمین سال او در رقابت های جهانی تهران به مدال نقره دست یافت تا صاحب پنجمین مدال جهانی و المپیک خود شود. آسیب دیدگی مانع از کسب دومین مدال المپیکی اش شد تا المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، آخرین میدان جهانی اعجوبه کشتی ایران باشد.

بیوگرافی علیرضا دبیر و همسر و فرزندان + حواشی و سوابق و عکس

اولین مدال طلا

اولین مدال طلای علیرضا دبیر در سال 1998 علاوه بر قهرمانی جوانان همین سال در بزرگسالان این رشته در امریکا نیز مدال طلا گرفت و تا سال 1999 هر ساله نفر اول می شد. المپیک سال 2000 سیدنی استرالیا و زمانی که 22 سال سن داشت نقطه اوج آقای دبیر بود . او با گرفتن مدال طلا علاوه شهرت در کشورش نامش در محافل ورزشی دنیا پرآوازه شد .

بیوگرافی علیرضا دبیر و همسر و فرزندان + حواشی و سوابق و عکس

افتخارات علیرضا دبیر

  • مدال طلای قهرمانی دانشجویان جهان 2002 ادمونتون
  • مدال برنز بازی‌ های آسیایی 2002 بوسان
  • مدال برنز قهرمانی جهان 2002 تهران
  • مدال برنز قهرمانی جهانی 2001 صوفیه
  • مدال طلای جام جهانی 2001 بالتیمور
  • مدال طلای بازی ‌های المپیک 2000 سیدنی
  • مدال طلای جام جهانی 2000 فیرفاکس
  • مدال برنز قهرمانی جهان 1999 آنکارا
  • مدال طلای جام جهانی 1999 اسپوکن
  • مدال طلای قهرمانی جهانی 1998 تهران
  • مدال طلای جام جهانی 1998 استیل واتر
  • مدال طلای قهرمانی دانشجویان جهان 1998 آنکارا
  • مدال طلای قهرمانی جوانان جهان 1997 هلسینکی
  • مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه 1996 چین
  • مدال طلای قهرمانی جوانان جهان 1994 مجارستان
بیوگرافی علیرضا دبیر و همسر و فرزندان + حواشی و سوابق و عکس

علیرضا دبیر در شورای شهر

علیرضا دبیر در سال 1385 نامزد انتخابات سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در تهران، ری و تجریش شد و با کسب اکثریت آرا به عنوان هفتمین منتخب شهر تهران به عضویت این شورا درآمد. او در سال 1392 در انتخابات چهارمین دوره شوراها هم شرکت کرد که با کسب بیش از 400 هزار رأی به عنوان نفر دوم اعضای اصلی شورای تهران شد.

همچنین ببینید:

بیوگرافی علی سوادکوهی کشتی گیر و همسرش

بیوگرافی کامران قاسم پور کشتی گیر از روستا تا تیم ملی

بیوگرافی حسن یزدانی کشتی گیر و همسر و فرزنذانش

دبیر در سال 1396 با حضور در ائتلاف اصولگرایان با نام «لیست خدمت» برای سومین بار در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر در تهران شرکت کرد اما در این دوره با حدود 528 هزار رای به عنوان نفر بیست و سوم فقط در میان اعضای علی‌ البدل این دوره از شورای تهران قرار گرفت.

بیوگرافی علیرضا دبیر و همسر و فرزندان + حواشی و سوابق و عکس

ریاست فدراسیون کشتی

نخستین بار پس از برکناری محمدرضا طالقانی علیرضا دبیر برای انتخابات ریاست فدراسیون کشتی ثبت نام کرد اما سازمان تربیت بدنی در دوران ریاست محمد علی‌ آبادی او را به دلیل پایین بودن سنش رد صلاحیت کرد. تا اینکه وی پس از پایان حضورش در شورای شهر و استعفای رسول خادم در تیرماه 1398 سه روز مانده به انتخابات ریاست فدراسیون در این انتخابات شرکت کرد. 26 تیر 1398 در دور دوم مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی، دبیر با کسب 31 رای از مجموع 43 رای رسما به عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شد.

همسر و فرزندان

علیرضا دبیر در سال 1386 با دختر منوچهر محمدی تهیه کننده سینما ازدواج کردحاصل ازدواج انها یک پسر بنام امیرحسین می باشد

بیوگرافی علیرضا دبیر و همسر و فرزندان + حواشی و سوابق و عکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا