بیوگرافی

بیوگرافی مهدی نصیری کیست از روزنامه کیهان تا کنون +همسر و فرزندان

مهدی نصیری کیست

مهدی نصیری سردبیر اسبق روزنامه کیهان که ایام سرو صدای بسیاری ایجاد نموده است.

مهدی نصیری اسمی می باشد که خیلی زیاد به گوش ما رسیده است.
سردبیر روزنامه کیهان که با صحبت های تند و گوناگونش خیلی جنجال‌آفرین شده است. به همین دلیل خیلی ها دوست دارند متوجه شوند که مهدی نصیری چه کسی می‌باشد؟

مهدی نصیری فردی که قبل از حسین شریعتمداری مسئولیت روزنامه کیهان را انجام می داد.

بیوگرافی مهدی نصیری کیست از روزنامه کیهان تا کنون +همسر و فرزندان

بیوگرافی مهدی نصیری

مهدی نصیری سردبیر اسبق کیهان در سال ۱۳۴۲ در دامغان به دنیا آمده است و در یک خانواده مذهبی رشد نموده است.

نصیری در مدرسه علمیه دامغان در کنار پدر خود که ایشان هم شخصی مجتهد بود موفق شد در این زمینه تحصیلات خود را به پایان برساند و بعد از یک سال بعد از انقلاب سال ۵۷ از دامغان به مدرسه علمیه قم برود.

سوابق

او در دهه شصت موفق شد علاوه بر این درس در مدرسه علمیه، درس ادبیات را آموزش بدهد و بعد از انقلاب بعد از گرفتن مدرک دیپلم موفق شد در رشته الهیات در دانشگاه تهران تحصیلات خود را ادامه بدهد، ولی خود بیان می‌کند به خاطر مدیریت در کیهان نتوانسته که در کلاسها مشارکت نماید و دانشجوی انصرافی می‌باشد.

نصیری در حلقه اولین درس خارج فقه آیت الله خامنه ای مشارکت نموده و از سال ۶۹ تا ۷۳ در این حلقه حاضر شد.

بیوگرافی مهدی نصیری کیست از روزنامه کیهان تا کنون +همسر و فرزندان

وی در ابتدای دهه ۶٠گرایش انقلابی چپ با ریشه های دینی و حوزوی در برداشت. خود بیان می‌کند با داستان راست سنتی به معنای جامعه روحانیت زاویه در بر داشت. ایشان در بیانات خود با اینکه محوریت فکر و صحبت های آیت الله خامنه ای رحمت الله را پذیرفته است، ولی به هیچ عنوان ایشان را بدون خطا نمی دانسته است.

طی گزارش رویداد۲۴ مهدی نصیری سال ۶۵ کار در روزنامه کیهان را برعهده گرفت، ولی به همان صورت در قم ماندگار شد. ایشان بعد از یک سال پا به تهران نهاد و سردبیری سرویس مقالات روزنامه کیهان را برعهده گرفت.

در سال ۶۷ نصیری با توافق سید محمد خاتمی موفق شد سردبیر روزنامه کیهان را عهده‌دار شود و به مدت سه سال در سال ۷۰ با رای رهبر جمهوری اسلامی ریاست روزنامه محافظه کار کیهان گردد.

نصیری در سال ۷۴ در این شغل ماندگار شد، ولی در همان سال از کیهان کارگیری کرد و یک نشریه به اسم نشریه صبح را ساخته و به مدت چهار سال موفق شد نشریه را ادامه دهد.

بیوگرافی مهدی نصیری کیست از روزنامه کیهان تا کنون +همسر و فرزندان

یکی از مقالات پر سر و صدای نصیری در کیهان به نام آفت جامعه اسلامی خشونت اجتماعی و عطوفت اقتصادی بود. ایشان در این مقاله به موضوعاتی از جمله برخوردهای تند با پوشش و مردم رسیدگی نمود.
مهدی نصیری در آن مدت دبیر سرویس روزنامه کیهان را بر عهده گرفت.
مدتی گزارش درباره مبانی آیت الله آذری قمی انتشار نمود.

اما یکی از نشریات جالب ایشان در روزنامه رسالت درباره حیطه اختیارات ولایت فقیه در موضوع حکمرانی که بعد از مدتها یک کتاب به اسم زمینه های صدور فتاوی امام از طرف انجمن اسلامی دبیران را انتشار نمود. ایشان در قسمتی از بیانات خود در مورد حیطه اختیارات ولی فقیه بیان می کند: آقای آذری قمی و طیفی از فقها_ ازقبیل آیت الله خامنه ای _حیطه اختیارات، ولی فقیه را در چارچوب احکام اولی و دومی می خوانند، ولی امام خمینی این اختیارات را به هم وارد می‌نمود و این موضوع سبب ایجاد اختلافاتی میان این گروه با امام خمینی گردیده بود که با خبر آقای خمینی درباره اینکه دایره اختیارات، ولی فقیه بالاتر از احکام اولی ودومی می باشد، این نزاع جمع گردید.

مهدی نصیری سال ۷۰ به خاطر شکایت آیت الله یزدی راهی دادسرا شد، اما در پایان شکایت به خاطر پیگیری نکردن آیت الله یزدی بی‌نتیجه ماند.

بیوگرافی مهدی نصیری کیست از روزنامه کیهان تا کنون +همسر و فرزندان

نصیری اعتقاد دارد یکی از افرادی که به خاطر نداشتن پوشش اعتراض‌های بر ضد شل حجابان اعتراض داشت، سید محمد خاتمی بوده است.

ایشان در این مورد بیان می کند :
«در زمان کیهان به هیچ عنوان از حرکات و تظاهرات بر ضد ب شل حجابی هیچگونه حمایتی از سوی ایشان نشده و باری که تظاهرات وسیعی بر ضد شل حجابی در سال ۶۹ انجام شده بود و تمامی مجلات ورسانه ها پوشش وسیعی داده بودند، مجددا کیهان از پوشش این اخبار در صفحه نخست خود اجتناب نموده بود که با نامه اعتراضی آقای خاتمی به عنوان نامه نماینده رهبری روبرو شدم.»

نصیری همیشه در بیانات خود برای نداشتن همراهی با تندرو ها و حزب اللهی ها تاکید داشت. نصیری در یکی از بیانات خود افزوده بود که به خاطر همکاری نکردن با حزب اللهی ها و داستان تندرو و به خاطر انتشار مجله زن روز که از مقالات روزنامه کیهان بوده است، به تحریریه کیهانی یورش نموده و شیشه های آنجا را شکستند.

ایشان در ادامه بیان می‌کند: پس از وارد شدن به موسسه در پی مدیر های موسسه از قبیل مدیر روزنامه که خود آنجا را برعهده داشتم بودند.
تا انتقام اهانت به ارزش‌ها را از آنها بگیرند، ولی من در آن ساعت در اتاق حضور نداشتم و توانستم سالم از آنجا بیرون بیاییم!»

همچنین ببینید

بیوگرافی آیت الله رسول فلاحتی امام جمعه رشت

بیوگرافی حبیب فرج‌ الله چعب از جاسوسی تا اعدام

نصیری بعد از جدایی از موسسه مطبوعاتی کیهان

نصیری با تاکید آیت‌الله خامنه‌ای از روزنامه کیهان جدا گردید و در سال ۷۹ کار چاپ نشریه صبح را انجام می‌داد.
یکی از ماجراهای شاخصی در نشریه صبح دو گزارش درباره فساد مالی در وزارت پست و تلگراف و وزارت نیرو در دولت هاشمی رفسنجانی بوده است. البته بیان شده بود که نصیری به خاطر مشکلات مالی موفق نشد نشریه صبح را دنبال نمایند، ولی خود بیان می‌کند جدا شدن از فعالیت مطبوعاتی به میان آمدن داستان فساد مالی به دفتر رهبری و جدی نسبت به ضعف حکمرانی در جمهوری اسلامی بوده است.
در این چند وقت نصیری مجدداً به قم برگشت و درس خارج از فقه را ادامه داد.

بیوگرافی مهدی نصیری کیست از روزنامه کیهان تا کنون +همسر و فرزندان

نصیری در سال ۸۰ تا ٨۴ به عنوان معاونت سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور انتخاب گردید. بعد از اتمام دوره کار خود در معاونت سیاسی جمهوری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه معاونت فرهنگی دفتر رهبر جمهوری اسلامی در امارات را برعهده گرفت و از سال ۸۸ در امارات ماندگار شد.

هنگامی که در امارات حاضر بود در رشته حقوق مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه پیام نور اخذ نمود.
مهدی نصیری بعد از برگشت به کشور مجدداً به قم برگشت و در کلاس های درس آیت الله وحید خراسانی حاضر شد.

در واقع در اواخر دهه ۹۰ بود که رویکرد انتقادی مهدی نصیری نسبت به حکمرانی جمهوری اسلامی شدید شد.

خود نخستین استارت رویکرد انتقادی را با واکنش سران نسبت به گزارش‌های تحقیقی خود در مورد فساد مالی می خواند.
با چاپ این دو گزارش محمد غرضی، وزیر پست از نصیری شکایت و پای وی با متهم شدن و افترا و نشر اکاذیب به دادگاه کشیده شد، ولی در آخر به واسطه هیئت منصفه آیت الله خامنه‌ای از ایشان حمایت نمودند، ولی به هیچ عنوان دادگاه صحبتی از تخلفات مالی نزد و قبل از دادگاه آیت الله یزدی به عنوان ریاست دستگاه قضا از محمد غرضی حمایت نموده و خبر داد که هر چه زودتر به شکایت غرضی بر ضد ایشان پیگیری نمایند!

داستان پیگیری فساد در وزارت نیرو در زمان هاشمی رفسنجانی نیز به همین صورت به جلو رفت و هیچگونه رسیدگی انجام نشد.
نصیری در این باره بیان می‌کند:
«من به عنوان یک شخص آرمانخواه و انقلابی و بسیار حساس به قانون شکنی و فساد مالی که تازه زاویه آن در دولت آقای هاشمی و بعضی دیگر از نهادهای نظام با سکوت و مماشات قوه قضائیه، باز شده بود و اینکه پیش‌بینی می‌شود که اگر حالا مقابل آن را به گفته سعدی با بیل نگیریم بعدها با پیل هم نمی توان دریافت کرد و در واقع امروز هم این ماجرا به نحو خیلی سخت و خرابی برای ایران ایجاد می‌شود، در عوض این بی‌تفاوتی سیستماتیک به من شوک وارد شد و حس نمودم این نوع را نمیتواند آن چیزی که من می خواهم باشد و این در کل همان آب سردی بود که روی سر من ریخته شد.

آقای نصیری اعتقاد دارد که شاید نظام به خاطر بعضی ملاحضه ها به امر فسادهای مالی پیگیری ننمود و تصور می‌کرد که در روزهای آتی جبران می‌شود، ولی به گفته خود در دهه ۹۰ و چند سال گذشته ابعاد فساد ها به آن صورت وسیع شد که حتی در بین نهادهای انتصابی پیدا گردید.

نصیری در طی این سال‌ها بسیار انتقاد سیاست‌های حاکمیت از فسادهای مالی می باشد. ایشان در مورد فساد مالی در مشهد بیان می کند :بد نمی باشد در مورد فساد و مماشات جمهوری اسلامی در مقابل آن به این صورت نیز بیان نمایم که مدت ها بعضی از مردم و انقلابیون قدس رضوی از قبیل زنده یاد حاج حیدر آقای رحیم پور ازغدی از فساد در استان قدس رضوی بیان می‌کردند. باری زنده یاد رحیم پور بیان می کرد: ای که دستت میرسد کاری بکن و منظور ایشان دستگاه رهبری بود ولی کمترین واکنش تاثیر گذار در مقابل آن انجام نمی گرفت.

وزمانی که آقای واعظ طبسی فوت نمود مشخص شد که یکی از خویشان سببی او که مقامات بسیاری در آستان قدس داشته است، صد ها و میلیاردها تومان را از آستان قدس به غارت برده و به امریکا فرار کرده است.

مهدی نصیری یکی از اشخاص مهم در قدرت نظامی می باشد که مواضع خود را بعد از چندیاز حاکمیت کنار گیری نمود و بیانات صریح نسبت به الباقی اشخاص داشت.

ایشان یکی از افرادی بود که در تاریخ آبان ماه سال ۹۸ خبر داد و اعتقاد داشت که خیلی از فوت شدگان از خانواده های ضعیف و جوان می‌باشد که به خاطر فقر و فلاکت به خیابان‌ها آمده‌اند.

نصیری بسیار تاکید نمود که هیچ شخصی منافق و از خارج در بین اعتراض کنندگان نبوده و تمامی آنان مردم عادی بوده اند.

وی اعتراض‌های الان ماه سال ۹۸ را با معترضان جلیقه زردها در فرانسه مقایسه نمود و افزود:
«آبان ماه ۹۸ را که در مدت سه روز صورت گرفته شد، مقایسه نمایید فوت شدها و زخمی ها ماه ها تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه که در واقع با تخریب و آتش زدن اموال عمومی هم بود و کار یگان ویژه نیز نبود، ولی آمار فوت شده ها تنها ده نفر بوده است. برای چه؟

به خاطر اینکه فرانسه نظام بد! غربی می باشد و ما نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه می‌باشیم!»

نصیری در آذرماه ۹٩ با محمود احمدی نژاد ریاست دولت نهم دهم جمهوری اسلامی مصاحبه پر سرو صدایی را داشت و احمدی نژاد در این گفتگو درباره قانون حجاب بیان می‌کند:
اگر مجلس یک قانون ی گذاشته و بیشتر جامعه بیان می‌کند من نپذیرفتم، شما می توانید بیانن کنید من هر طور شده اعمال می نماید؟

آقای نصیری در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ با نقد از سیاست حجاب اجباری بیان نمود که حاکمیت دوست دارد به این وسیله تمامی مردم به جان یکدیگر بیفتند در این مورد افزود: مشاهده کنید که به چه صورت جمهوری اسلامی دارد برای یک دستمال قیصریه خون به پا می‌کند. حجاب اجباری به هیچ عنوان علت محکم شرعی و اخلاقی ندارد، ولی نظام میخواهد که به خاطر این موضوع مردم را به جان یکدیگر بیاندازد.»

حرف آخر

یک نکته که قبل از باقی مورد ها مهدی نصیری را نسبت به دیگر فعالان سیاسی و اشخاص نزدیک به حاکمیت متمایز می نماید و متغییر یافتن موضع ایشان درباره رویکرد و عملکرد های جمهوری اسلامی می‌باشد که آقای نصیری شروع آن را از سال ۷۰ می خواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا