بیوگرافی

بیوگرافی پرویز ثابتی ساواک کیست ؟ + زندگی شخصی و حواشی

بیوگرافی پرویز ثابتی ساواک کیست ؟ پرویز ثابتی از ساواکی های زنده، رئیس ادارهٔ کل سوم ساواک و رئیس ساواک تهران با تخصص و تجربه در امور امنیتی بود. او به عنوان مسئول امنیتی و سخنگوی رسمی ساواک فعالیت می‌کرد. همچنین تحلیل‌گر ارشد امنیت داخلی کشور در زمان محمدرضا پهلوی بود.

ثابتی، یکی از چهره‌های بسیار رازآلود در تاریخ معاصر امنیتی ایران، شناخته می‌شود. برخی او را بانک اسرار حکومت پهلوی توصیف می‌کنند. عملکرد او در سازمان سیاسی آن سال‌ها ترسناک و نیازمند بررسی دقیق است. در ادامه این مطلب همراه لردخت باشید.

بیوگرافی پرویز ثابتی ساواک کیست ؟ + زندگی شخصی و حواشی

بیوگرافی پرویز ثابتی رئیس ساواک

پرویز ثابتی در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۱۵ در سنگسر (مهدیشهر کنونی)، استان سمنان در یک خانوادهٔ متوسط و بهائی به دنیا آمد. اگرچه همواره سعی داشت این موضوع را کم‌رنگ و غیرمهم جلوه دهد.

پرویز ثابتی پس از دریافت لیسانس قضایی در بهمن ۱۳۳۷ توسط مدیر کل نهم ساواک به عنوان تحلیل‌گر سیاسی استخدام شد و به عنوان یک مقام امنیتی در تلویزیون ملی ایران معرفی شد.

قبل از انقلاب، ثابتی به عنوان یکی از مهمترین اعضای سازمان اطلاعات و امنیت ایران، ساواک، شناخته می‌شد و رابطه نزدیکی با محمدرضا پهلوی داشت. او در بازه زمانی ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ به عنوان رئیس ساواک فعالیت می‌کرد.

بیوگرافی پرویز ثابتی ساواک کیست ؟ + زندگی شخصی و حواشی

پروز ثابتی و همسر

همسر پروز ثابتی، نسرین (ننسی) غفارپور نام دارد. او دارای دو فرزند است که پردیس یکی از فرزندان اوست.

همچنین ببینید:

بیوگرافی سید حسین حسینی مجری به افق فلسطین کیست

بیوگرافی چرسی رپر نسل چهارم ایرانی کیست؟ 

بیوگرافی فرزندان پروانه معصومی

همسر پروانه معصومی کیست ؟ 

پرویز ثابتی و فرزندان

پرویز ثابتی دو دختر دارد. یکی از آنها پردیس ثابتی است که یک زیست‌شناس معروف ایرانی است و در آمریکا زندگی می‌کند. پردیس ثابتی، دختر پرویز ثابتی به عنوان استاد در دانشگاه هاروارد تدریس می‌کند.

درباره فرزند دیگر او اطلاعاتی در دست نیست.

بیوگرافی پرویز ثابتی ساواک کیست ؟ + زندگی شخصی و حواشی

تحصیلات پرویز ثابتی

پس از اتمام دوران دبیرستان، پرویز ثابتی وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد. پس از دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی به جای اینکه در حوزه تخصصی خود، یعنی حقوق و قضاوت، فعالیت کند، تصمیم گرفت به سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) ملحق شود.

پرویز ثابتی کجا زندگی می کند ؟

در تاریخ ۹ آبان ۱۳۵۷، پرویز ثابتی با لقب عالیخانی از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به سمت لندن سفر کرد. پس از تجربه‌های مختلف و موقعیت‌های متفاوت در ایالات فلوریدا، آمریکا، ثابتی به فعالیت در حوزه خرید و فروش زمین و ساختمان مشغول شد.

بیوگرافی پرویز ثابتی ساواک کیست ؟ + زندگی شخصی و حواشی

انتشار عکس جدید خانوادگی از پرویز ثابتی

انتشار تصویر جدیدی از پرویز ثابتی، یکی از برجسته‌ترین مقام‌های امنیتی در دوران محمدرضا پهلوی در حاشیه تظاهرات در آمریکا، باعث واکنش‌های گسترده شد.

این عکس که رئیس امنیت داخلی ساواک در سن ۸۶ سالگی را نشان می‌دهد، همزمان با سخنرانی رضا پهلوی در تجمع ایرانیان ساکن لس‌آنجلس منتشر شد.

قبلاً تصاویر و فیلم‌های تازه‌ای از ثابتی منتشر نشده بود، اگرچه او با برخی رسانه‌ها مصاحبه صوتی داشته و تصاویر خانوادگی از او در سال‌های اقامتش در آمریکا موجود بود.

مستند پرویز ثابتی

از زندگینامه ثابتی به تازگی مستندی ساخته و منتشر شده است. پرویز ثابتی منوتو را به عنوان شبکه پخش‌کننده این مستند ۵قسمتی در نظر گرفت.

بیوگرافی پرویز ثابتی ساواک کیست ؟ + زندگی شخصی و حواشی

کتاب پرویز ثابتی

کتاب در دامگه حادثه، کتابی است که از گفت‌وگوی عرفان قانعی فرد با پرویز ثابتی حاصل شده است.

آخرین بار که نام ثابتی به طور گسترده بر سر زبان‌ها افتاد، مربوط به مصاحبه‌اش با صدای آمریکا در رابطه با انتشار کتاب خاطراتش با عنوان “در دام حادثه” بود.

این کتاب باعث خشم بسیاری از زندانیان سیاسی دوران شاه و فعالان آن زمان شد. انتشار کتاب خاطرات ثابتی خبر خوشحال‌کننده‌ای بود که گمان می‌شد قرار است در آن به حقایق ناگفته‌ای درباره تاریخ ساواک و رژیم پهلوی اشاره شود.

با این حال ثابتی در انتقال تاریخ صادق نبود و بیشتر مطالب وی نه تنها دروغ بودند، بلکه بیشتر نتیجه تخیلات او بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا