بیوگرافی

بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسر و فرزندان + علت درگذشت

بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسر و فرزندان + علت درگذشت

یوسف هاشمی زاد شالیکار و کاشف برنج گیلانی هاشمی میباشد او متولد سال ۱۳۲۶ در روستای چاپارخانه خمام است که به عنوان کاشف برنج هاشمی شناخته میشود او روز دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۷۴ سالگی به دلیل بیماری ریوی به بیمارستان منتقل شد و در نهایت درگذشت. ایشان  سالها به عنوان شالیکار فعالیت کرده و به نام کاشف برنج هاشمی شناخته میشود.

بیوگرافی یوسف هاشمی زاده

یوسف هاشمی زاده در سال ۱۳۲۶ در روستایی به نام چاپارخانه خمام در استان گیلان به دنیا آمد.

بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسر و فرزندان + علت درگذشت

ایشان را به عنوان کاشق و خالق برنج هاشمی میشناسند و شالیرازهای گیلان زیر نظر او مدیریت میشد.

برنج هاشمی یکی از برند های مهم و پرطرفدار در کشورمان بوده که در حال حاضر به خارج از کشور نیز صادر میشود و به عنوان برنج درجه یک محسوب میشود که در دنیا طرفدار دارد.

اولین باری که برنج هاشمی کشف شد

یوسف هاشمی می‌گوید: «بعد از 5 سال وقتی اولین محصول شلتوک‌هایم را به برنج‌کوبی روستا بردم، برنج‌کوب مرحوم کربلایی نظمی از دیدن دانه‌های بلند و خوش عطر برنج تعجب کرد و از ماجرا پرسید. وقتی داستان را گفتم، کربلایی گفت: مگه این برنجِ مرغوب کار خودت نیست، خب پس اسمشو بذار “برنج هاشمی”؛ و این گونه بود که برنج هاشمی متولد شد».بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسر و فرزندان + علت درگذشت

آوازه برنجی مرغوب کم‌کم در روستای چاپارخانه خمام پیچید و برنج‌کاران برای خرید بذر برنج و کشت سال بعد سراغ خانه آقا یوسف هاشمی را می‌گرفتند تا او مشتی شلتوک برنج جدید را به آنها بدهد.

برنج هاشمی برنج نمونه ایرانی

وقتی از «برنج هاشمی» که آوازه‌اش سال‌هاست از مرزهای گیلان خارج‌شده و در سراسر ایران مهمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی مردم شده سخن می‌گوییم از چه حرف می‌زنیم؟ هاشمی در کنار شالیزارش که چسبیده به محل زندگی‌اش است رنج لذت‌بخش کشف یک‌گونه کیفی برنج را این‌گونه برای عصر ایران شرح داد؛ “تا اواسط دهه 60 ما هم مانند بیشتر برنج‌کاران، زمینمان زیر کشت برنج‌هایی مانند بینام، موسی طارم، عطری، غریب، سیاه‌دانه و حسن سرایی بود که با توجه به موقعیت زمین و آب ما هرکدام مشکلات خودرا داشتند».بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسر و فرزندان + علت درگذشت

دومین تفاوت عمده برنج هاشمی با برنج هایی که تا آن زمان کاشته میشد به بعد از پخت ارتباط دارد زیرا برنجهای دیگر بعد از پخت اول بسیار خشک میشدند و قابل پخت دوم نبودند و باعث اذیت شدن معده میشدند . اما برنج هاشمی بعد از پخت نیز بسیار نرم است و براحتی میتوان آن را دوباره گرم کرد . این مطلب نیز از اصراف و دور ریزی برنج جلوگیری میکند . بنابراین یوسف هاشمی به مانند علی کاظمی کاشف برنج علی کاظمی یک نابغه گیلانی است او و علی کاظمی با پشت کار خودشان نژاد برنجی را کشف و به تولید انبوه رسانیدند که از طرفی باعث افزایش هزاران تن تولید و از طرفی دیگر میزان مرغوبیت برنج را به سطح بالایی رسانیدند .

همچنین ببینید:

بیوگرافی آیدا راستگو خواننده ایرانی و آلمانی و همسرش

بیوگرافی سیروس افهمی بازیگر دوبلور و همسرش

بیوگرافی مسعود دیانی مجری شبکه چهار و همسر و فرزندان

خوشه‌های طلایی در شیشه مربا

یوسف هاشمی با گذشت بیش از 30 سال از کشف‌اش هنگام یادآوری ماجرا چشمانش برق می‌زند و لبانش می‌خندند: «سال اول از تمام شالیزار تنها چند مُشت شلتوک دانه بلند پیدا کردم و آن را جدا از شلتوک‌های دیگر کناری گذاشتم».

بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسر و فرزندان + علت درگذشت

شلتوک‌هایی که طبق توصیف “ام‌البنین اسدی” همسر آقا یوسف «مثل طلا» می‌درخشید و زیبا بودند. خانم اسدی به خاطر می‌آورد که همسرش شلتوک‌ها را مانند یک دارایی باارزش در شیشه‌ی خالی‌ مربا ریخت تا سال بعد در «توم بیجاری» جدا ازبذرهای دیگر بکارد.

هاشمی گیلک زبان تلاش می‌کند به فارسی توضیح دهد که «توم بیجار» همان شالیزار نیست؛در توم بیجار، شلتوک‌ها را سبز می‌کنند تا موقع نشا که عموما اواخر فرودین و تا اواخر اردیبهشت‌ماه است در شالیزارهای آماده‌شده بکارند.

بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسر و فرزندان + علت درگذشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا