معرفی فیلم و سریال

نقد فیلم تفریق مانی حقیقی و خلاصه داستان +علت توقیف

نقد فیلم تفریق مانی حقیقی

در یک جمله اثر بسیار خسته کننده می‌باشد! ولی بایستی در نظر داشت که آثار جنایی و مرموز اندکی در ایران تولید شده که کیفیت آن خوب و نویسندگی خوبی داشته باشند. با اینکه این نوع دید تازه به نظر می‌آید، ولی بایستی افزود این کادرها بیانگر قصه افسردگی خانواده ایرانی خیلی کلیشه‌ای شده است.

نقد فیلم تفریق مانی حقیقی و خلاصه داستان +علت توقیف

نویسنده تلاش نموده تا حدودی بسیار قصه را باورپذیر به نگارش درآورد و تا حدی موفق آمیز بوده است. برای اینکه این حس همزاد پنداری با سیر ماجراهای درون خانوادگی همسو می‌باشد. در واقع زمانی که هیچ تعلیقی به غیر از سوژه شاخصی یعنی همه شبیه به هم بودند کاراکترها «که در رابطه با مضمون راز آلود اثر می‌باشد» پا به قصه نمی‌گذارد، بیننده را مجبور می‌نماید تا بین قصه اندکی استراحت نماید.

نویسندگان اثر مانی حقیقی و امیررضا کوهستانی پلاتی با دقت دارند ولی داستان به طوری جلو می‌رود که اوج و فرود قصه ناامید کننده می‌شود و همواره سوالاتی برای بیننده به وجود می‌آید که پاسخی برای آنان ندارند. سوالاتی همچون :برای چه جلال با فرزانه حرف نمی‌زند؟ برای چه احساس به پنهانکاری به قدری در نقش‌ها زیاد می‌باشد؟ آیا ایده‌آل فرزانه زندگی با فرد مردسالاری مانند محسن می‌باشد؟ و برای چه وی قبول می‌کند که به جای بیتا برای بچه ۷ ساله خود مادری نماید و میان این سوالات می‌باشد که در پایان متوجه می‌شویم با وجود فضای ایرانیزه نیز این اثر برای ما قابل درک نمی‌باشد!

نقد فیلم تفریق مانی حقیقی و خلاصه داستان +علت توقیف

در واقع کدام زن بارداری که جدیداً فرزند و همسر خود را از دست داده قبول می‌کند که در کنار یک خانواده دیگر زندگی نماید؟ اگر قرار بر این بود این موضوع را به مضمون راز آلود و جنایی اثر تفریق نسبت بدهیم، پس فرزانه یا نبایست می‌فهمید که همسر خود مرده و زندگی اش را ندانسته در کنار مردی که در واقع شباهت بسیار به همسر خود دارد می‌گذراند و یا قصه به صورت دیگر اتفاق می‌افتاد که منصوب وی را نمی‌دیدیم!

همچنین ببینید:

بیوگرافی بازیگران سریال پدر گواردیولا با نقش و عکس و اسامی

اسامی و بیوگرافی بازیگران سریال راز با نقش + داستان و عکس

بیوگرافی بازیگران سریال حیثیت گمشده با نقش + عکس و خلاصه داستان

ولی یک نکته مهم در این اثردر رابطه با زنانگی می‌باشد که به آن می‌پردازند. در این دو نقش گوناگون همواره شاهد بی‌ دقتی مردان به همسران خود می‌باشیم. این اثر از این سو که تولید کنندگان طبق اثر تفریق را در لفافه نمایانگر ویران کردن تفکر و منع آزادی بانوان گذاشتند قابل قبول می‌باشد. برای اینکه رسیدن به اینطور موضوعات آن نیز در قابی روزمره و قابل لمس یک نوع حس دوستی یا بینش وسیع را در بیننده به وجود می‌آورد.

پس از اثر برادران لیلا و جنگ جهانی سوم یک اثر جدید از مانی حقیقی یکی دیگر از آثار شاخصی سینمای کشورمان می‌باشد، که نسخه آن پیش از پخش رسمی، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

یک اتفاقی که برای اثر «تفریق» افتاد در واقع شبیه اتفاقی می‌باشد، که برای اثر «برادران لیلا» و قبل‌تر از آن برای اثر «قصیده گاو سفید» و پیش ‌تر از تمامی این‌ها برای اثر «سنتوری» افتاده بود.
توقیف یک فیلم سینمایی هیچ وقت قابل پذیرش نمی‌باشد، ولی علت‌های توقیف این آثار که دیگر بسیار خنده‌دار می‌باشد.

نقد فیلم تفریق مانی حقیقی و خلاصه داستان +علت توقیف

علت توقیف

صوفیا نصراللهی در یک نوشته‌ای در مجله هم میهن درباره همین موضوع اینگونه نوشت:
اثر «تفریق» برای عموم اکران نشد به خاطر اینکه عوامل آن در فضای مجازی مواضع سیاسی در بر داشتند که مسئولین آن را دوست نداشتند. در واقع به آن صورت که پس از اینکه ترانه علیدوستی بازداشت گردید و با طی قرار دادن وثیقه آزاد گردید، دوباره نیز اثری که در آن ایفا نموده، توقیف می‌شود و به آن اجازه نمایش عمومی داده نمی‌شود.

آنانی که اجازه نمایش عمومی را به این آثار نمی‌دهند در واقع بیننده برای آنها مهم نمی‌باشد. سینما نیز برای آنها هیچگونه اهمیتی ندارد و همچنین سرمایه‌ی سینماگربرایشان مهم نیست.

اگر با ابزار گوگل آشنا بودند می‌توانستند مشاهده کنند که پیگیری اثر برادران لیلا از هر اثر دیگر که در سینماهای ایران در این چند سال گذشته پخش شده بیشتر می‌باشد. مخاطبین بسیار برای مشاهده و خواندن اثر سعید روستایی علاقمند بودند و در قرن بیست و یکم اینکه مقابل مردم برای مشاهده یک اثر بایستی، نه فقط بی‌فایده که به طریقه اولی، بسیار ناامید کننده و زشت می‌باشد.

این را می‌خواهم بیان کنم که برای توقیف اثر «تفریق» بسیار متاسف شدم ولی آثار در پایان مشاهده می‌شوند. تنها اگر بخواهیم بگوییم که محاکمه‌ای می‌باشد، تولید کنندگان و سرمایه‌گذارها بایستی از عوامل این کار شکایت می‌نمودند و آنان نیز بایستی خسارت این توقیف بی‌علت را پرداخت می‌کردند.

خلاصه داستان فیلم تفریق

وقتی فرزانه با ایفای ترانه علیدوستی شخصی را در اتوبوس شهری مشاهده می‌کند که بسیار شبیه به شوهر خود جلال با ایفای نوید محمدزاده می‌باشد، وی را تا خانه‌ای که ناآشنا است تعقیب می‌نماید. در همان جا، وی مشاهده می‌کند که کسانی که در آنجا زندگی می‌کنند به وی سلام می‌نمایند و مثل اینکه او را می‌شناسند و از خیابان می‌بیند که وی وارد آپارتمانی می‌شود تا با یک زن دیگر دیدار نماید.

فرزانه باردار می‌باشد و خیلی دشوار در شغلش به عنوان مربی راننده فعالیت می‌نماید. او مطمئن می‌باشد که جلال را در یک رابطه عاشقانه مشاهده کرده است. هنگامی که آنان در مورد آن موضوع بحث هایی می‌نمایند، وی در مورد حقیقت‌های خود کاملاً قاطعانه صحبت می‌کند و به وی بیان می‌کند که در آن هنگام کیلومترها دورتر بوده است. فرزانه آغاز به فروپاشی می‌نماید، ولی قسم می‌خورد که وی را دیده است و از آنجا که نمی‌تواند برود، قبل از فهمیدن آن موضوع بد مردی که در اتوبوس می‌باشد، کشیدن نخ‌ها و از میان رفتن رابطه خود با جلال را دنبال می‌نماید.

این اثر با مشکلات بسیاری مواجه گردید. اول قرار بر این بود کاراکتر فرزانه را پریناز ایزدیار بر عهده بگیرد، ولی با تعویق اثر به خاطر بیماری کرونا و همچنین بیماری مانی حقیقی تصویربرداری با سایر فعالیت‌های پریناز ایزدیار تداخل پیدا کرد. در پایان مانی حقیقی خانم علیدوستی را برای این کاراکتر فراخواند. علاوه بر جابجا شدن هنرمندان، قرار بر این بود اثر تفریق بدون تبلیغ و جنجال در سال جاری در کشور ایران پخش گردد، ولی با کارهای سیاسی سایر عوامل این اثر، پخش اثر تفریق در ایران ممنوع گردید.

در این اثر، محسن نمایانگر کاراکتری می‌باشد، که برای هیچ یک از کارهای خود علت منطقی ندارد و همیشه خود را نسبت به هر چیزی در دنیا بالاتر می‌بیند حتی خانواده خود.

وی با نشان دادن احساساتش تلاش می‌کند که با تهدید کردن همه را قانع نماید و در بحت با همسر خود به همین منوال جلو می‌رود.

 

 

بنویسیم که با زوج ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده نیز شود اثر معمولی و ضعیف تولید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا