خبرهای ایران

گاز n2 چیست و مسمومیت با گاز n2 چه اثری بر بدن می گذارد؟

گاز n2 چیست

نیتروژن عنصر شیمیایی با نماد N و عدد اتمی 7 است. نیتروژن یک نافلز و سبک ترین عضو گروه 15 جدول تناوبی است که اغلب به آن پنکتوژن می گویند. این عنصر رایج در کیهان است که در کهکشان راه شیری و منظومه شمسی در رتبه هفتم فراوانی کلی تخمین زده می شود.

گاز n2 چیست و مسمومیت با گاز n2 چه اثری بر بدن می گذارد؟

مسمومیت با دی اکسید نیتروژن بیماری ناشی از اثر سمی دی اکسید نیتروژن (NO 2). معمولاً پس از استنشاق گاز فراتر از حد آستانه رخ می دهد. دی اکسید نیتروژن قرمز مایل به قهوه ای با بوی بسیار تند در غلظت های بالا است، در غلظت های پایین بی رنگ است اما ممکن است همچنان بوی تند داشته باشد. مسمومیت با دی اکسید نیتروژن به مدت، دفعات و شدت مواجهه بستگی دارد.

همچنین ببینید:

سیر تا پیاز مسمومیت مدرسه ۱۳ آبان

دی اکسید نیتروژن یک محرک غشای مخاطی است که با یکی دیگر از آلاینده های هوا مرتبط است که باعث بیماری های ریوی مانند بیماری انسدادی ریه، آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه و گاهی تشدید حاد COPD و در موارد کشنده، مرگ می شود. حلالیت ضعیف آن در آب باعث افزایش عبور آن و توانایی آن در عبور از مخاط مرطوب دهانی دستگاه تنفسی می شود.

نیتروژن در دما و فشار استاندارد، دو اتم عنصر به هم متصل می شوند تا N2، یک گاز دو اتمی بی رنگ و بی بو را تشکیل دهند. N2 حدود 78 درصد جو زمین را تشکیل می دهد و آن را به فراوان ترین عنصر غیر ترکیبی تبدیل می کند. نیتروژن در همه موجودات، عمدتاً در اسیدهای آمینه (و در نتیجه پروتئین ها) وجود دارد. بدن انسان حاوی حدود 3 درصد نیتروژن جرمی است که چهارمین عنصر فراوان در بدن پس از اکسیژن، کربن و هیدروژن است. چرخه نیتروژن حرکت عنصر از هوا، به بیوسفر و ترکیبات آلی و سپس بازگشت به جو را توصیف می کند.

در نهایت از آنجایی که این گاز بیشتر حجم جو زمین را تشکیل داده است، استفاده از آن به تنهایی و در حجم کم خطرناک نیست. اما استفاده از آن تحت شرایطی که اشاره شد، خصوصاً استفاده به مقدار بسیار زیاد و در مکان‌هایی با تهویه نامناسب، می‌تواند به سرعت آسیب‌هایی به دنبال داشته باشد.

گاز n2 چگونه مسموم میکند؟

به همین دلیل و از آنجا که بنا به گفته‌ی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان مسموميت دانش‌آموزان خفیف بوده است، به‌نظر می‌رسد استفاده از این گاز در سم مورد استفاده در مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس، با هدف ایجاد فضای رعب و وحشت و ناامنی برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها و از این طریق تأثیر مستقیم در تعطیل شدن مدارس بوده باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا