بیوگرافی

گروه جیش العدل کیست و چه مشکلی با ایران دارد؟ + لیست جنایات

در این مقاله لردخت به این سوال که گروه جیش العدل کیست ؟ می‌پردازیم و به جزئیات کشتار ۲۴ آذر ۱۴۰۲ در نیروی انتظامی شهرستان راسک اشاره می‌کنیم ، همراه ما باشید.

بعد از نابودی گروه جندالله، گروه جیش العدل با سازمان‌دهی تشکیلات و برخی از اعضای سابق آن، فعالیت خود را آغاز کرد و اعلام حضور کرد. رهبری این گروه بر عهده صلاح‌الدین فاروقی است.

گروه جیش العدل کیست ؟

جیش العدل یک گروه شبه‌نظامی اهل تسنن در استان سیستان و بلوچستان ایران است که وارد یک درگیری مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی شده است.

این گروه توسط دولت ایران، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و نیوزیلند به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است و به آن اتهام حمله و آدم‌ربایی علیه افراد نظامی و غیرنظامی ایرانی وارد شده است.

گروه جیش العدل کیست و چه مشکلی با ایران دارد؟ + لیست جنایات

جیش العدل به عنوان یکی از حامیان معارضان سوری شناخته می‌شود و یکی از دلایل اقداماتش علیه جمهوری اسلامی ایران به همین علت است.

این گروه خود را به عنوان مدافع حقوق اقلیت سنی در بلوچستان ایران معرفی می‌کند و مخالف “مداخله” جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حکومت سوریه است. این گروه از سال ۲۰۱۲ فعالیت خود را آغاز کرده است.

همچنین ببینید:

بیوگرافی امیر کویت کیست و همسر و فرزندان + علت مرگ و فوت

سینا علیخانی کیست ؟ بیوگرافی و بیماری + علت بستری

پدرو هنریکه خواننده برزیلی کیست ؟ 【بیوگرافی و همسر

سه شاخه نظامی مشهور در جیش العدل

  • گروه نظامی “عبدالملک ملازاده”
  • گروه نظامی “شیخ ضیایی”
  • گروه نظامی “مولوی نعمت‌الله توحیدی”

همچنین، در کنار این سه گروه، شاخه اطلاعاتی تحت عنوان “زبیر اسمایل زهی” نیز فعالیت می‌کند. زبیر اسماعیل زهی فرمانده گروه “نعمت‌الله توحیدی” بود، اما در جریان یک عملیات نظامی کشته شد.

جزئیات کشتار ۲۴ آذر ۱۴۰۲ راسک

در ساعت ۲ بامداد جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲، حمله‌ای به مقر فرماندهی نیروی انتظامی در شهرستان راسک رخ داد و در این حمله، گروه جیش العدل با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، تعداد کشته‌های نیروی انتظامی در این حمله را ۱۱ نفر شامل افسران ارشد فراجا و سربازان اعلام کرد.

همچنین، رادیو فردا با استناد به منابع محلی، تعداد مجروحان را ۷ نفر اعلام کرده است و از کشته شدن دو عضو این گروه و مجروحیت یک نفر خبر داد. بااین‌حال، گروه جیش العدل در کانال تلگرامی خود با ادعای کذب بودن اخبار رسمی، مدعی کشتار حداقل ۵۰ نفر از پرسنل نیروی انتظامی و کنترل کامل مقر فرماندهی انتظامی راسک شد.

روز چهارشنبه ۲٨ آبان، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران نوشت: “در عملیات شب گذشتۀ نیروهای پاکستانی در منطقه بلوچستان، عمر شاهوزهی معروف به «ملا عمر»، سرکردۀ گروه تروریستی «جیش الظلم» به همراه دو پسرش به هلاکت رسید”.

منظور از “جیش الظلم” همان گروه “جیش‌العدل” است.

خبرگزاری فارس می‌افزاید که درگیری در منطقه‌ای معروف به شهرک ماهواره رخ داده است. سایت “فرارو” نیز به نقل از رسانه‌های پاکستانی می‌نویسد که “تروریست‌های کشته شده وابسته به جیش العدل و یا گروهی موسوم به لشکر خراسان” بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا