تاریخ مناسبت ها

تاریخ دقیق روز سینما کی است؟ و علت نامگذاری

تاریخ دقیق روز سینما کی است؟ و علت نامگذاری در سال ۱۳۷۹ در جشنواره جشن بزرگ سینمای ایران ۲۱ شهریور ماه به عنوان روز ملی سینما در تاریخ کشور شناخته شد دلیل نامگذاری و تاریخچه سینما را در این صفحه دنبال فرمایید.

تاریخ دقیق روز سینما کی است؟ و علت نامگذاری

تاریخ دقیق روز سینما کی است؟ و علت نامگذاری

در سال ۱۳۷۹ در جشنواره جشن بزرگ سینمای ایران که همزمان با گرامیداشت و بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به کشورمان ایران بود ۲۱ شهریور ماه به عنوان روز ملی سینما در تاریخ کشور شناخته شد و اهالی سینما و خانه سینما هر ساله در این روز جشن برگزار می کنند.چه روزی روز سینما میباشد و اینکه چرا این روز را روز سینما گذاشتند.

تاریخ دقیق روز سینما کی است؟ و علت نامگذاری

یکی از دلایل روز نامگذاری سی روز سینما شخصی که باعث شده بود اولین دوربین فیلمبرداری برای اکران نمایش فیلم به کشور مان بیاید در سال ۱۲۷۹ شمسی مظفرالدین شاه قاجار بودند و اولین فیلمبردار ایرانی رانیز ابراهیم خان عکاس باشی می باشد و اهالی سینما و خانه سینما هر ساله در این روز جشن برگزار می کنند و این روز را روز نمادین ای در تاریخ تقویم ایران به شمار می رود.

همچنین ببینید : داستان سریال شبکه مخفی زنان چیست و چند قسمت است

می دانیم که تاریخچه سینما از برادران لومیر در سال ۱۸۹۵ آغاز شد آنها که توانستند دستگاهی به نام سینماتوگراف راه اندازی کنند این دستگاه می‌توانست عکس های متحرک را به نمایش بگذارد لو میه که با چرخاندن دستهای که بر روی این دستگاه بود عکس های متحرک را روی پرده ای سفید نمایش میداد و پس از استقبال پارسی ها از سینماتوگراف نمایندگانی را به کشورهای مختلفی فرستادند آنها را نیز با این دستگاه آشنا کنند ولی ایران در دوره قاجار از این کشورها نبود.

تاریخ دقیق روز سینما کی است؟ و علت نامگذاری

مظفرالدین شاه که در سال ۱۲۷۹ می‌کند و به قصد مسافرت به اروپا می رود در فروردین ماه همان سال نتیجه این سفر آشنایی او با سینه ما بود در سفرنامه مبارکه مظفرالدین شاه ذکر شده که مظفرالدین شاه در روز یکشنبه هفدهم تیرماه ۱۲۷۹ به همراه میرزا ابراهیم خان عکاس باشی به تماشای سینمو فتوگراف و لانترن ماژیک میرود.

تاریخ دقیق روز سینما کی است؟ و علت نامگذاری

لازم به ذکر و یاد آوری سکه گفته شود جریان مسافرت شاه بعد از ۵ سال از ورود دستگاه سینما توگراف صورت گرفته و دلیل عنوان کردن سینمو فتوگراف اشتباه تلفظ ای شاه می باشد که او اینگونه عنوان می‌کردند حدود یک ماهی از آشنایی مظفرالدین شاه و آشنایی او با سینما و این دستگاه گذشته بود و در روزی در شهر استان در ساحل دریا در بلژیک متعلق می شد به روز جشن روز عید گل برگزار می شد.

همچنین ببینید : مهسا حجازی بازیگر جشنواره ونیز با لباس فرح پهلوی جنجال شد

تاریخ دقیق آن روز ۲۳ مرداد ۱۲۷۹ بود در آن روز از میرزا ابراهیم خان عکاس باشی عکسهای از شاه و سینما فتوگراف گرفت به این ترتیب بود که گفته می‌شود که مظفرالدین شاه بانی ورود دوربین فیلمبرداری و نمایش فیلم در ایران میباشد و عکاس مظفرالدین شاه اولین فیلمبردار تاریخ ایران میباشد.

اولین فیلم سینما ایرانی دختر لر

عبدالحسین سپنتا در تاریخ ۱۲۸۶ در تهران به دنیا می‌آید و در مدرسه سن نوعی و همچنین مدرسه زرتشتیان تهران و همچنین در کالج آمریکایی ها در اصفهان تحصیلاتش را به پایان می‌رساند که علاقه زیادی به ادبیات ایران و تاریخ باستان داشت و سفرهای زیادی به کشورهای متعددی مخصوصاً هند داشت آثار بسیار منتشر می‌کرد.

تاریخ دقیق روز سینما کی است؟ و علت نامگذاری

او در سال ۱۳۰۷ اولین روزنامه اش را با نام دورنمای ایران انتشار می دهد و پس از سفر به ایران مجددا به هند می‌رود به طور تصادفی و اردشیر ایرانی با سینما آشنا می شود و بعد از مطالعاتی که در این زمینه انجام می دهد یک سناریو با نظر فنی اردشیر نوشته می شود مشکل اصلی این دو در تهیه فیلم انتخاب بازیگران در این فیلم آنها پس از جستجوی بسیار بالاخره توانستند همسر یکی از کارمندان استدیو را به نام روح انگیز جهت ایفای نقش دختر لر انتخاب کنند.

تاریخ دقیق روز سینما کی است؟ و علت نامگذاری

همچنین ببینید : جایزه هومن سیدی و محسن تنابنده در جشنواره ونیز را ببینید

نقشه های بعدی را هادی شیرازی و سهراب پور ای ایفای نقش کردند و نقش های فرعی را نیز خود سپنتا با تغییر صدا و صحبت میکرد آنها پس از حدود ۷ ما کار پی در پی اولین فیلم ایرانی ناطق را تهیه کردن این فیلم دردها با نام دیگر به نام جعفر و گلنار شناخته شد نقش اساسی در این فیلم به سپنتا تعلق گرفت.    تاریخ دقیق روز سینما کی است؟ و علت نامگذاری

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا