بیوگرافی

بیوگرافی سید جواد طباطبایی و همسر و فرزندان و سوابق + بیماری و درگذشت

سید جواد طباطبایی کیست

سید جواد طباطبایی فیلسوف و پژوهشگر ایرانی متولد ۲۳ آذر ۱۳۲۴ در تبریز است که در ۹ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۷۷ سالگی در امریکا درگذشت سید جواد طباطبایی استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در زمینهٔ فلسفه، تاریخ و سیاست میباشد در ادامه به بیوگرافی سید جواد طباطبایی نویسنده و پژوهشگر ایرانی و همسرش و فرزندان و علت بیماری و درگذشت او خواهیم پرداخت.

بیوگرافی سید جواد طباطبایی و همسر و فرزندان و سوابق + بیماری و درگذشت

بیوگرافی سید جواد طباطبایی

سید جواد طباطبایی فیلسوف و پژوهشگر اهل ایران بوده که در ۲۳ آذر ۱۳۲۴ در تبریز متولد شد او چند سال است که در آمریکا زندگی می کنند و در شهر کالیفرنیا درگذشت.

سید جواد طباطبایی پدر آرین طباطبایی می باشد.

بیوگرافی سید جواد طباطبایی فیلسوف + بیماری و درگذشت

سوابق

جواد طباطبایی از سال ۱۳۵۵ به تدریس در دانشگاه های کشور پرداخته است و شاگردان زیادی را پرورش داده است تنها ایرانی بوده که موفق شده نخل آکادمیک از دولت فرانسه در رشته سیاست را دریافت کند.

همچنین دارای مدال نقره تحقیقات سیاسی دانشگاه کمبریج است.

آقای طباطبایی زمانی که کوچک بود پدرش را از دست داد و ناچار شد برای کمک خرج خانواده کار کند و هم درس بخواند از دوران کودکی زبان های فرانسوی و ادبی را آموخت.

بیوگرافی سید جواد طباطبایی فیلسوف + بیماری و درگذشت

تحصیلات

جواد طباطبایی بعد از گرفتن دیپلم برای تحصیل در رشته حقوق به تهران آمد و فوق لیسانس حقوق را دریافت نمود بعد از سپری کردن دوران سربازی خود در سپاه مجدداً به تحصیل پرداخت و راهی فرانسه شد چند سالی در فرانسه به تحصیل پرداخت و توانست دکترای دولتی را دریافت کند.

بیوگرافی سید جواد طباطبایی فیلسوف + بیماری و درگذشت

اخراج از دانشگاه تهران

جواد طباطبایی در سال ۱۳۶۳ به ایران بازگشت و در تهران به تدریس در دانشگاه پرداخت و مدتی به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بود همچنین سردبیری نشر نشریه دانشگاه تهران عهده دار بود اما بعد از مدتی از کار اخراج شد او در مصاحبه‌ای گفته هیچ‌گاه ندانستم به خاطر چی از دانشگاه تهران اخراج شدم.

بیوگرافی سید جواد طباطبایی فیلسوف + بیماری و درگذشت

عشق به ایران

سید جواد طباطبایی در کتاب تأملی درباره ایران نوشته :

«ایران‌زمین، سرزمینِ همهٔ ″ایرانیان″ است. ″ایرانیان″ نامِ عامِ همهٔ ″ما″، یعنی مردمانی‌است که به طورِ تاریخی، از کهن‌ترین روزگاران در آن سکونت گُزیده و تقدیرِ تاریخی آن سرزمین و تقدیرِ تاریخی خود را رقم زده‌اند.

بیوگرافی سید جواد طباطبایی فیلسوف + بیماری و درگذشت

این ″ما″ هیچ قیدی و تخصیصی ندارد و هیچ قیدی و تخصیصی نباید به هیچ نامی و به هیچ بهانه‌ای بر آن وارد شود. این ″ما″ بر همهٔ مردمِ ایران شمولِ عام دارد و هیچ ایرانی را نمی‌توان به هیچ نامی و هیچ بهانه‌ای از شمولِ عامِ آن خارج کرد. این ″ما″ فرآوردهٔ وحدتِ کلمهٔ سیاسی نیست، به طورِ تاریخی نیز چنین نبوده‌است، بلکه، مانندِ خودِ ایران‌زمین، به طورِ خودجوش، وحدتی در کثرت است. این ″ما″ کثرتِ همهٔ ایرانیانی‌است که از هزاره‌های پیشین، در زمان‌هایی و از مکان‌های گوناگون، مهاجرت کرده و این سرزمینِ بزرگ را برای سکونتِ خود برگزیده‌اند، سهمی در نیک و بدِ آن دارند و تاریخ، تمدن و فرهنگِ آن را آفریده‌اند.»

بیوگرافی سید جواد طباطبایی فیلسوف + بیماری و درگذشت

جوایز و افتخارات

دریافت نشان نخل آکادمیک از دولت فرانسه
مدال نقرهٔ تحقیقات در علم سیاست از دانشگاه کمبریج
برگزیدهٔ جشنواره بین‌المللی فارابی

بیوگرافی سید جواد طباطبایی فیلسوف + بیماری و درگذشت

درگذشت

سید جواد طباطبایی، شامگاه ۹ اسفند ۱۴۰۱، در بیمارستان هوگ ارواین درگذشت.

تورج دریایی، استادِ تاریخ، مطالعات و فرهنگ ایرانی در دانشگاه کالیفرنیا، ارواین، با انتشار عکسی از طباطبایی در بیمارستان، نوشت:

دکتر سید جواد طباطبایی امروز در بیمارستان هوگ ارواین در کالیفرنیا دار فانی را وداع کردند. من از تمام کسانی که در این دو سال برای آقای دکتر طباطبایی [نگران] بودند و از او پشتیبانی کردند سپاس‌گزارم

همچنین ببینید:

بیوگرافی شبنم ابراهیمی همسر سندی کیست

بیوگرافی کیانوش خرمی پور بدنساز کیست

بیوگرافی شهرام عبدلی بازیگر و همسرش

سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی ایران، در پیامی توئیتری نوشت:

بزرگ فرزانه‌ای دیگر به ما وداع گفت. نشستن پای درس‌های استاد جواد طباطبایی از ارزشمندترین ساعات زندگی‌ام بوده است. اگر بگویم او ابن خلدون زمان ما بود، غلو نگفته‌ام.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا